fredag 11 maj 2007

Top 3 bästa HIP HOP albumen ever....

Denna top tre innhåller 4 album för att jag inte kan separera Wu Tang Clan från Dr Dre på tredje plats.

1:a plats
Cypress Hill: Black Sunday släpptes 1993.
Tyngsta albumet som finns. Är helt tidlös i sin ljudbild. Alla låtarna ger mig gåshud, det är en helt sjukt bra skiva.

2:a plats
Notorious B.I.G. : Ready to die släpptes 1994.
Skön laid back east-coast rap, Biggie sluddrar sig igenom hela albumet på ett alldeles lysande sätt. Musiken är skönt groovig och man vill skaka de lurviga till nästa varje låt. Han gick ifrån oss alldeles för tidigt.

3:e plats
Wu Tang Clan: Enter the Wu tang släpptes 1993.
Kommentarer överflödiga, supergrupp med några av de bästa rapparna (R.I.P. Ol dirty bastard). Otroligt sköna beats till skuvade samplingar och bisarr rap på det, helt lysande.

Dr Dre: The Chronic 2000 släpptes 1999
Albumet kallas oxå "2001 chronic" eller bara "2001", men original titel är "The chronic 2000".
Men var tvungen att byta titel pga en rättighetstvist.
Dr dre som bäst, tung som bly men samtidigt dansig som inget annat. Man vill bara ha mer.


Avslutningsvis kan man säga att den bästa Hip Hop:en gjordes mellan 1993 och 1994. Det finns ett gäng olika album från den tiden som knäcker allt som är gjort de senaste 7 åren. T. ex Gangstarr, Mobb deep, Jeru de damaja, Tu Pac, EPMD, Junior M.A.F.F.I.A., Nas, Goodie Mob mm. Listan kan bli hur lång som helst.

Detta inlägg var jag tvungen att skriva bara för att jag genomled ca 3 timmars schlager helvete igår, torsdag 10/5, detta är som ett litet terapiarbete så att jag återfår min tro på musik.

3 kommentarer:

Maria sa...

Förlåt för den hemska musiken igår. Antar att det bara blir hip hop ikväll för att väga upp det... Har ingen aning om de album du skrev om, men jag är beredd att ge dem en chans.

Jocke sa...

Jag tror att du tycker om ett och ett halve av dem, men du överraskar ibland.....

Anonym sa...

maste kolla:)