tisdag 29 januari 2008

Dansk film!

Idag på Christer i P3 hade de en programpunkt där man skulle näma den filmen som alla andra borde se innan de dör.
Programledaren Christer nämnde den danska filmen "Blinkande lycktor", som är fantastiskt rolig, och jag kom att tänka på all dansk film som jag tycker om.

Filmerna som jag rekomenderar här är ett axplock av filmer som har kommit från Danmark sedan mitten av 1990-talet fram till dags dato. Jag tycker de är fantastika allihopa, de visar på en värme och humor som med få undantag saknas i svensk och hollywood producerad film.
Filmerna är roliga, varma, våldsamma, rysliga och dråpliga.
Så nästa gång ni går till DVD-uthyrningsstället eller laddar ner en film från någon bittorrent sida ta något danskt och annorlunda.

Gangsterfilmerna: Pusher, Bleeder, Blinkande lycktor och I Kina äter de hundar.
De två första är våldsamma realistiska drogskildringar om ett nutida Köpenhamn nästan i upplösningstillstånd.
De två sista är skruvade gansterkomedier om hur den perfekta kuppen inte riktigt går som man tänkt sig.
Drama: Wilbur, Jag är en riktig människa och De gröna slaktarna
Dessa tre dramer är varma roliga och lite sorgsna, men efter att man har sett dem så fylls kroppen av en skön känsla.
Skräck: Nattvakten
Riktigt bra skräck, klaustrofobiksk.
Det finns både en engelsk och amerikansk remake på denna filmen, se sej dessa du blir bara ledsen då.

Hoppas ni ger någon av dessa filmer en chans, ni kommer inte att ångra er.

1 kommentar:

Mange sa...

Starka filmer.
Jag tycker att Festen och Idioterna ska nämnas i sammanhanget också.